유근택
Window 2022, Black ink, white powder, tempera and gouache on Korean paper mounted on wood, 146 x 103 cm
유근택
Speaking Garden 2020, Black ink, white powder, tempera and gouache on Korean paper mounted on wood, 149 x 101 cm
유근택
Mirror 2022, Black ink, white powder, tempera and gouache on Korean paper mounted on wood, 150 x 104 cm
유근택
Reflection 2023, Black ink, white powder, tempera and gouache on Korean paper mounted on wood, 144 x 101 cm
유근택
Reflection 2023, Black ink, white powder, tempera and gouache on Korean paper mounted on wood, 145 x 102 cm
유근택
Fountain 2023, Black ink, white powder, tempera and gouache on Korean paper mounted on wood, 258 x 206 cm
유근택
Fountain 2023, Black ink, white powder, tempera and gouache on Korean paper mounted on wood, 258 x 206 cm
유근택
Spring - Beginning of the World 2023, Black ink, white powder, tempera and gouache on Korean paper mounted on wood, 242 x 206 cm
유근택
Spring - Beginning of the World 2023, Black ink, white powder, tempera and gouache on Korean paper mounted on wood, 250 x 206 cm
유근택
Speaking Garden 2019, Black ink, white powder, tempera and gouache on Korean paper mounted on wood, 146 x 203 cm
유근택
Window - The Morning 2023, Black ink, white powder, tempera and gouache on Korean paper mounted on wood, 113 x 102 cm
유근택
Self-Portrait 2018, Ink, shell powder and gouache on paper, 40 x 29.5 cm (f: 56 x 45.5 x 4 cm)
Gallery Hyundai is pleased to present Reflection, a solo exhibition of Yoo Geun-Taek, from October 25 through December 3. Reflection marks the artist's third solo exhibition at Gallery Hyundai in six years since Promenade held in 2017. The exhibition features over thirty works from his major series including Beginning of the World, Fountain, Moving Life, Window, Speaking Garden, and Reflection. The exhibition’s title "Reflection," derives from one of the artist's most iconic series, serving as a keyword that encapsulates the artist's oeuvre, which sprung from everyday landscapes, simultaneously projecting the essence of humans and objects through a lyrical yet keen perspective.
The artist invites the viewers into diverse landscapes imbued with the transience of existence and disappearance. The exhibition features captivating scenes, including brilliantly illuminated night landscapes seen through the windows, landscapes where fountains reach the peak, cutting and deconstructing the screen, a world where humans disappear, leaving everyday objects to dominate the room, unfamiliar landscapes of lakes changing over the seasons where two worlds coexist, and surreal landscapes where plants intertwine with the artist's everyday objects, growing from the ground. Reflection offers viewers a new painterly space that engages the body and the senses through gazing the splendid landscapes that shatter and disappear.
갤러리현대는 유근택 작가의 개인전 《반영》을 개최한다. 《반영》은 2017년 《어떤 산책》 이후 6년 만에 갤러리현대에서 열리는 개인전으로, 그동안 작가가 치열하게 제작한 〈세상의 시작〉, 〈분수〉, 〈이사〉, 〈창문〉, 〈말하는 정원〉, 〈반영〉 등의 연작 30여 점을 한자리에서 선보인다. 전시 제목 ‘반영’은 유근택을 대표하는 연작 중 하나이자, 일상의 풍경에서 출발해 인간과 사물의 본질을 서정적인 동시에 날카로운 시선으로 작업에 투영해 온 그의 작품 세계를 집약하는 키워드라 할 수 있다.
작가는 관람객을 존재와 소멸의 시간성이 내재된 다채로운 풍경 속으로 초대한다. 창밖을 통해 보이는 찬란하게 빛나는 밤 풍경, 분수가 땅에서 솟구쳐 오르며 화면을 자르고 해체하는 풍경, 사람은 사라지고 일상의 오브제들만 방 안을 가득 잠식한 풍경, 두 세계가 공존하는 계절에 따라 변화하는 호수의 낯선 풍경, 대지의 구멍으로 솟아 나오는 식물과 작가의 일상 속 사물이 하나로 엉켜 회전하는 기이한 풍경 등이 눈길을 사로잡는다. 유근택의 개인전 《반영》에서 부서지고 소멸하는 찬란한 풍경을 바라보며 몸과 감각을 관통하는 새로운 회화적 공간을 경험할 것이다.
1965년 충청남도 아산출생
폴린 부드리/레나테 로렌츠: 초상
리움미술관
2024.07.18 ~ 2024.11.24
예술, 보이지 않는 것들의 관문
서울대학교미술관
2024.09.12 ~ 2024.11.24
Mindscapes
가나아트센터
2024.10.16 ~ 2024.11.24
부산 청년예술가 3인전 《응시: 세 방향의 시선》
신세계갤러리 센텀시티
2024.10.26 ~ 2024.11.24
송준: Blue Eclipse Episode 3
전북도립미술관 서울관
2024.11.14 ~ 2024.11.24
Wherever : 순간이 새겨진 곳
이응노의 집
2024.10.29 ~ 2024.11.24
꽃 보다: 이철주의 작품세계
이천시립월전미술관
2024.09.26 ~ 2024.11.24
송영규: I am nowhere
갤러리 그림손
2024.10.30 ~ 2024.11.25