추상 본능 (Instinct of Abstraction)
2018.02.28 ▶ 2018.03.29
2018.02.28 ▶ 2018.03.29
신민주
Uncertain Emptiness 17002 캔버스에 아크릴채색, 227×182cm, 2017
신민주
Uncertain Emptiness 17004 캔버스에 아크릴채색, 227×182cm, 2017
신민주
Uncertain Emptiness 17009 캔버스에 아크릴채색, 227×182cm, 2017
신민주
Uncertain Emptiness 17010 캔버스에 아크릴채색, 227×182cm, 2017
신민주
Uncertain Emptiness 15044 캔버스에 아크릴채색, 130×97cm, 2015
신민주
Uncertain Emptiness 15052 캔버스에 아크릴채색, 130×97cm, 2015
PKM 갤러리는 2018 년 2 월 28 일부터 3 월 29 일까지 신민주 작가(b.1969)의 개인전 <추상 본능(Instinct of Abstraction)> 전을 개최한다. 작가는 이번 전시를 통해 150 호 대작 회화 위주의 신작들을 발표할 예정이다.
신민주 작가는 ‘붓질’이라는 근원적인 예술 행위를 기반으로 한 회화의 본질에 관하여 오랫동안 탐구해왔다. 삶 속의 다양한 심리적 경험들은 어떤 이미지들로 작가의 내면에 끊임없이 축적되고 그 축적된 이미지들은 작 가의 강렬한 붓질을 통해 화면 위에 가시적으로 뿜어져 나오게 된다. 작가의 작업은 대형 캔버스 위 거침없는 붓질의 흔적과 함께 실크스크린 도구인 스퀴지(Squeegee) 등을 사용하여 안료를 밀어내는 반복적인 행위로 이 루어지는데, 팽팽한 긴장감과 거대한 에너지의 조우는 강렬하면서도 회화성 충만한 화면을 만들어 낸다.
이번 전시에서는 작가가 그동안 집중해왔던 흑백의 컬러뿐만 아니라, 유채(有彩) 계열의 단색 바탕과 흑백 컬러의 강 렬한 붓질의 대비를 통해 작가 내면에 혼재하는 모순된 감정들, 세상사의 빛과 그림자 등 상반된 존재 조건들 의 공존에 대한 자각을 온몸의 에너지로 표현하고 있다 하겠다.
작가는 홍익대학교 회화과에서 학사 및 석사과정을 마쳤으며, 일민미술관, 금호미술관, 한원미술관, 관훈갤러리, 갤러리 룩스 등 국내 유명미술관과 갤러리에서 수차례 단체전 및 개인전을 가진 바 있다. PKM 갤러리에서의 이번 개인전은 지난 2015 년 PKM 갤러리에서의 개인전 이후 3 년 만에 갖는 두 번째 전 시이다. ■ PKM 갤러리
PKM Gallery is pleased to present “Instinct of Abstraction”, a solo exhibition by Shin Minjoo(b. 1969) from February 28th to March 29th 2018. The exhibition presents the artist’s new series of paintings mostly done on 150 ho (182 x 227 cm) sized canvases.
Shin Minjoo has been consistently exploring the essence of painting based on the fundamental artistic gesture of brush stroke. Various experiences from the artist’s life have internally accumulated within herself as certain images, and these images are visually revealed on the surface of the canvas through intense brush strokes. The work of Shin Minjoo is produced from the repetitive process of brisk brush strokes on large canvas then pushing out the paints built on the surface with a squeegee, a printmaking tool used for silkscreen, which ultimately creates a compelling screen full of painterly qualities encountered by great tension and powerful energy.
For the works in this exhibition, Shin not only used black and white, the colors she has mainly focused on using for her paintings, but also used chromatic colors on the background of the paintings to create a vivid contrast between the black and white brush strokes on the foreground. This contrast is an expression of the artist’s mixed emotions that are often paradoxical and immanent within the artist, as well as a representation of the artist’s enlightenment on how the conditions of the incompatible beings, such as light and shadow, coexist in this world.
Shin completed her BFA and MFA in Painting at Hongik University, and has participated in numerous solo and group exhibitions at many renowned art museums and galleries including Ilmin Museum of Art, Kumho Museum of Art, Hanwon Museum of Art, KwanHoon Gallery and Gallery Lux. Shin’s solo exhibition at PKM Gallery is the artist’s second solo show at the gallery since her last show from three years ago in 2015. ■ PKM Gallery
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